Een dagje Deezer

Al een paar jaar heeft T-Mobile een intensieve samenwerking met Deezer, een streaming muziekdienst die je laat genieten van meer dan 35 miljoen nummers. Omdat ik een hele grote muziekliefhebber ben en Deezer dagelijks gebruik wilde ik nu eens weten hoe Deezer aan al die nieuwe muziek komt, hoe hun geroemde aanbevelingssysteem werkt en wat voor een plannen Deezer voor de toekomst heeft. 12 maart had ik een afspraak in Amsterdam met editoral manager Steijn Koeijvoets om antwoord te krijgen op deze vragen.

Het Nederlandse kantoor van Deezer bevindt zich op een Amsterdams industrieterrein en niet, zoals ik eigenlijk verwachtte, in een statig Amsterdams grachtenpand. Eenmaal binnen ontdek je de charme van deze huisvesting, het zorgt voor een creatieve ambiance.

Muzikale klik

Het kantoor is ingericht met retrospullen zoals een oude platenspeler met vers vinyl. Ik spreek Steijn in de charmante vergaderruimte, waar een hele toffe en massief houten tafel bijna de gehele ruimte vult. Al snel zijn we in gesprek over de ins en outs van de muziekwereld. De muzikale klik is er direct.

Steijn: “Het Deezer hoofdkantoor is gevestigd in Parijs. Daar wordt de algemene strategie bedacht en wordt er gewerkt aan nieuwe functionaliteiten voor de site en de app. In elk land waar Deezer actief is, is er een editorial manager in dienst, die aanbevelingen doet die lokaal relevant zijn.” Zo’n editoral manager is dus Steijn, die verantwoordelijk is voor de muzikale content in de Benelux en Nederland in het bijzonder.

Met plezier

Voor Deezer was Steijn onder andere 10 jaar werkzaam bij het indie platenlabel Play It Again Sam. Steijn: “Via die weg heb ik een groot netwerk opgebouwd en werd ik in 2011 gevraagd of ik mee wilde helpen met de lancering van Deezer in Nederland. Sindsdien ben ik verantwoordelijk voor de muzikale content op het platform. In mijn rol raad ik muziek aan via de ‘Hear This’ functionaliteit, ben ik betrokken bij sponsordeals, blog ik en beheer ik de sociale kanalen van Deezer in Nederland. Een afwisselde baan dus, die ik nu al bijna vijf jaar met plezier doe.”

Deezer

De vraag die bij mij en veel andere gebruikers leeft is hoe muziek nou precies terecht komt op Deezer? Steijn vertelt: “Het antwoord is simpel: een artiest of band biedt zijn muziek aan bij een digitale distributeur, een zogenaamde aggregator. In samenspraak met deze partij wordt de muziek opgenomen in verschillende databases, zoals bijvoorbeeld iTunes of Deezer. In principe kan alle muziek aangemeld worden hiervoor. De enige voorwaarde is dat de muziek in ieder geval niet tot haat aan moet zetten.”, legt Steijn uit.

Opbrengsten

Hoe zit het nu met die artiesten? Hoe verdienen die nu geld aan jouw luistergedrag? “Allereerst krijgen artiesten per keer dat je een nummer van ze luistert een bedrag. In de meeste gevallen gaat het om centen. Je moet wel minimaal 10 seconden naar een nummer luisteren voordat de artiest iets aan je gaat verdienen. Als je je realiseert dat er per week ongeveer 3000 nummers in de bibliotheek van Deezer bijkomen dan weet je dat de taart die te verdelen is niet zo groot is. De artiesten krijgen elke maand netjes een overzicht met alle statistieken, hoe vaak zijn hun nummer beluisterd, hoe lang, wanneer en natuurlijk ook erg belangrijk: wat heeft hun muziek opgebracht.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst? Steijn: “Deezer wil het centrale punt worden waar alle muziekliefhebbers samenkomen. De weg daar naartoe gaat via samenwerken met partijen voor wie muziek ook belangrijk is, zoals recentelijk met muziekblad. Ik wil daarnaast veel meer zichtbaarder zijn met Deezer op festivals dit jaar. Ook kunnen gebruikers van Deezer steeds meer playlists verwachten van bekende artiesten. Verder zetten we de komende tijd in op FLOW, de ‘slimme radio’, een radiostation dat door middel van een lerend algoritme precies muziek draait die past bij je smaak.”

Mooie samenwerking

En zo kwam er een eind aan een gesprek van twee uur, waarin ik een mooi kijkje in de keuken heb gekregen van Deezer. Als afsluiter vraag ik Steijn wat hij eigenlijk van de samenwerking met T-Mobile vindt? “Wij zijn blij met onze samenwerking en dat ik denk dat we elkaar nog veel te bieden hebben en dat dit blog hopelijk de verdieping is in onze samenwerking.”

Dit interview verscheen eerder op het T-Mobile Blog.

 

Geef een reactie