Een digitale eerste kennismaking met Kristian Esser

Bij de meeste medewerkers van T-Mobile zal de naam Kristian Esser niet gelijk een belletje doen rinkelen. Toch hebben velen al kennis gemaakt met zijn digitale kindje: Magenta Talks. Deze virtuele verhalenvertelster is het product van zijn bedrijf StoryPorter, dat hij samen met Simon Oldenbeek heeft opgericht. StoryPorter heeft als doel andere bedrijven opener en toegankelijker te maken middels sociale technologieën. Kristian is ook lid van de Board Of Inspiration die ons ExCo helpt om te gaan met de snel veranderende wereld om ons heen. Voordat ik hem ga interviewen voor de Digital Campus, heb ik met behulp van een potje ouderwets Googlen een quickscan gemaakt om hem beter te leren kennen. Even kijken of de digitale waarheid ook overeenkomt met de werkelijkheid.

Digitale zoektocht

Mijn zoektocht begint met een zoekopdracht via Google op Kristians naam. Al snel kom ik op zijn profiel van Marketingfacts uit, waar Kristian voorgesteld wordt als een rasondernemer die al 25 jaar actief is. Hij is onder andere oprichter van het bedrijf Mr. Harder, dat volgens de website van het bedrijf bezig is om organisaties social media te laten begrijpen. Hij blogt op Marketingfacts, maar de laatste tijd vooral op zijn eigen blog en LinkedIn. Daar kom ik achter als ik op zijn LinkedIn profiel kijk, waar Kristian zich uitgebreid voorstelt. Ik lees dat hij geboren is in Afrika en opgegroeid in Italië. In Italië heeft hij op de radio meerdere programma’s over online trends verzorgd. Dat doet hij overigens ook regelmatig in Nederland voor BNR Nieuwsradio. Verder lees ik in zijn profiel dat hij een vriendin en zoon heeft. Hij omschrijft zichzelf als volgt: ‘een optimist, zie altijd kansen en vraag me voortdurend af of het ook anders kan.’

Dat laatste komt ook naar voren in zijn blogs. In zijn laatste blog deelt Kristian zijn visie op eCommerce in het artikel van ‘Van Webshop naar Crowdshop’. Het blog maakt duidelijk dat Kristian een heldere visie heeft op de online wereld, waarbij het uitgangspunt altijd de klant is. Persoonlijk maakt dit mij dan weer nieuwsgierig naar zijn visie op webcare, die vraag zal ik hem zeker stellen in het interview.

Practice what you preach

Je kan natuurlijk niet je werk hebben gemaakt van bedrijven socialer maken om vervolgens zelf niet actief te zijn op de verschillende sociale netwerken. Het volgende sociale profiel wat ik tegenkom is het Twitteraccount ‘Kristian Esser‘. Dit account blijkt alleen nog in een ei te zitten. In de biografie wordt verwezen naar een ander account, ‘mister harder‘. Daar hij heeft hij het respectabele aantal van 1600+ volgers en volgt zelf meer dan 500 accounts. Hij is niet dagelijks actief op het platform, maar gaat wel regelmatig de dialoog aan met andere gebruikers. Practice what you preach in dit geval dus. Wij volgen allebei 29 dezelfde Twitteraars. Veel zijn bekende T-Mobile gezichten, waaronder de CEO van T-Mobile Mark Klein.

Ook op Facebook is Kristian actief. Op zijn pagina lees ik dat hij van golf houdt en initiatiefnemer is van een netwerk golfclub genaamd LinkedGolf. Naast golven loopt Kristian ook regelmatig hard, alleen en soms met zijn vriendin. Sportief typje dus, die Kristian. Op Facebook heeft hij een groot social netwerk van maar liefst 400 vrienden, waaronder een aantal T-Mobile medewerkers. Zoals zoveel gebruikers van Facebook wordt die sociale netwerk door Kristian vooral gebruikt om persoonlijke belevingen te delen.

Google+ is het laatste sociale netwerk waar Kristian redelijk actief is. Ik noem het redelijk omdat het gros van de Nederlanders dit netwerk verlaten of nooit gebruikt heeft. En dat is jammer, omdat het nog steeds een prima tool is om communities te onderhouden. Kristian is hier dus een uitzondering op, al dateert zijn laatste bijdrage alweer van 4 weken geleden. Wel lees ik op Google+ dat hij 3,5 maand geleden zijn 100ste lezing heeft gegeven voor een mooi gezelschap, onder andere bestaande uit oud-ministers Tineke Netelenbos en Ed Nijpels.

LULverhaal

Conclusie van deze quickscan over Kristian is dat hij een ondernemend type is, een sociaal dier met een verhelderende blik op de technologische veranderingen om ons heen. Hij adviseert niet alleen andere bedrijven hoe ze social media kunnen  inzetten, hij geeft zelf ook het goede voorbeeld door op tal van sociale netwerken actief te zijn. Logisch dus dat Kristian een plekje heeft in de Board Of Inspiration.

Misschien ben je nieuwsgierig geworden naar Kristian. Dan kan je wachten tot mijn interview, maar wie kan hem beter voorstellen dn Kristian Esser zelf? In dit ongelofelijk LULverhaal introduceert hij zich op komische wijze. Blijkt hij aan het einde van mijn zoektocht ook nog te beschrikken over een dosis gezonde humor.

Dit artikel verscheen eerder op de Digital Campus van T-Mobile.

Geef een reactie