First impression: Google Glass

T-Mobile organiseerde 21 februari spontaan een event rondom de Google Glass: #tmobileglass. Ik was erbij om antwoord te krijgen op de vragen als ‘hoe werkt de Glass nu precies?’ en ‘hoe is het gesteld met de privacy rondom de Glass?’

Het event is tot stand gekomen nadat een van de medewerkers van T-Mobile, Ruud Huigsloot, op Google Plus een oproep had gedaan of iemand een Google Glass te leen had voor de spreekbeurt van zijn zoon, Tim Huigsloot. Ruud, Customer Contact Innovation Manager of zoals hij zelf noemt Manager Leuke Dingen Doen, kwam tot deze oproep nadat de juf van zijn 12-jarige zoon de legendarische woorden had uitgesproken: ‘Google, wat valt daar nu over te vertellen?’. Dit liet Ruud niet over zijn kant gaan en zorgde samen met een aantal collega’s ervoor dat Tim zijn spreekbeurt op het T-Mobile hoofdkantoor kon doen voor ruim 100 geïnteresseerden, waaronder zijn klas, juf en uiteindelijk de Google Glass.

Waarom was dit event nu zo uniek? Allereerst omdat er maar 36 exemplaren van de Google Glass in Nederland blijken te zijn. De eigenaren ervan zijn de happy few die de Google Glass mogen testen, gebruiken en mogen tonen aan geïnteresseerden. Roswell Balentien‎, oprichter van Tourdash, is zo’n Glass Explorer die bereid was om zijn Glass in Den Haag te demonstreren.

Het werd een geweldige middag. Allereerst ging de spreekbeurt van Ruud’s zoon erg goed en er kwamen interessante vragen vanuit zijn klas: ‘als er geen YouTube zou zijn, zou je dan dood gaan of gaan huilen?’. Ook hield hij het publiek erbij met interessante weetjes als ‘Obama antwoordt op Google+ ‘, ‘Google is heel rijk’ en een quiz.

‘Als er geen YouTube zou zijn, zou je dan dood gaan of gaan huilen?’

Daarna was het tijd voor Roswell en zijn demonstratie van zijn Google Glass. In een half uur liet hij alle features zien van de Glass door middel van een koppeling met een groot scherm. Zo kon je met hem meekijken hoe hij de wereld ziet door zijn Google Glass. Eigenlijk is de Glass niet echt een bril, maar een montuur waar in de poot aan de rechterkant een brok elektronica zit wat de Glass aanstuurt. Met swipen over dit stuk kan je door het menu heen scrollen. De bril heeft 12gb aan geheugen en je kan hem ongeveer 7 uur gebruiken bij weinig activiteit. Je kan maximaal een half uur film opnemen, want dan is de batterij wel echt leeg. Wil je het meeste uit de Glass halen dan kan je hem het beste koppelen met een mobiele telefoon die draait op Andriod of iOS.

Een filmpje liet de toepassingen zien van de Glass. De bril werkt op spraakcommando’s en je start je gebruik met ‘Ok Glass’. Tijdens het gebruik kan je informatie zien over je omgeving, je route uitstippelen, foto’s en video’s maken en chatten met je vrienden. Ook beantwoordt de Glass al je vragen. Dus vertrouw nooit iemand die met een Glass op zijn snufferd meedoet met een quiz.

Echt mooi ziet de Glass er overigens nog niet uit. Je kunt wel echte glazen in het montuur plaatsen, zodat hij bijvoorbeeld dienst kan doen als zonnebril. Het frame voelt nog erg plastic en weinig stevig aan. De Glass valt op, dus verwacht niet dat je er ongemerkt op straat ermee kan lopen.

Roswell geeft terecht aan in zijn presentatie dat de Glass niet de innovatie is, maar het feit dat Google hiermee aanzet tot innovatie. De Glass is namelijk verre van perfect en waarschijnlijk zal de Glass voordat hij op de markt komt alweer ingehaald zijn door andere technieken. Denk bijvoorbeeld aan lenzen die dezelfde functionaliteiten bieden als de Glass. Roswell noemde als toepassing van zo’n lens de analyse van je traanvocht. Op basis van enkele waarden die de lens haalt uit je traanvocht kan er bepaald worden of je gezond bent.

Over de acceptatie van de Glass in het straatbeeld en de mogelijke inbreuk op de privacy van de personen waarvan je ongemerkt een foto of video maakt was Roswell helder. Hij vindt die discussie onzinnig omdat je al jaren bepaalde apparatuur kan aanschaffen voor een veel lager bedrag die dezelfde functionaliteiten biedt. Hij noemde bijvoorbeeld de spycamera, die voor een paar tientjes online aan te schaffen is. De discussie wordt door Google Glass opgelaaid, maar loopt natuurlijk al veel langer. Want maken wij niet allemaal foto’s met onze smartphone? Ook van omstanders die daar geen goedkeuring voor gegeven hebben?

Privacywaakhonden betichten Google ervan dat ze innovatie op de markt brengen zonder rekening te houden met privacyproblemen. Als reactie hierop heeft Google een lijst met do’s en dont’s gepubliceerd voor mensen die deel uitmaken van het Explorer-programma van Google Glass. Want volgens Google hoeft er maar een ‘Glasshole’ te zijn die het imago van de Glass om zeep helpt.

‘Wat de Google Glass kan? Nou, niet heel veel!’

Wat heb je nou aan de Google Glass? Rosswell reageerde heel nuchter: ‘niet heel veel’. Natuurlijk is dit cynisch bedoeld, want een developer als Roswell wordt erg warm van nieuwe hardware als Google Glass. Het is nu wachten tot Google de developers community deel laat nemen om nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Door een dergelijk product op de markt te brengen, plaveit Google de weg voor nieuwe innovatieve producten. En dat is ook wel ook gelijk de belangrijkste outtake van deze inspirerende middag. T-Mobile, familie Huigsloot en Roswell bedankt!

Dit artikel verscheen op 21 februari op ZUBB.

Geef een reactie